bstipdonk schreef:he malou de stal heb ik ook nog heel lang gedaan. (tot de 38 weken), en 2 weken na de bevalling deed ik ze ook weer. maar de kruiwagens bracht ik niet meer helemaal naar de mesthoop, dat mochten andere doen.
Maar Malou in stap kunnen ze ook schrikken he 😉 Lami ik heb rond de 20 weken volgens mij voor het laatst gereden. Maar moet wel zeggen dat ik veel eerder (met 8 weken) al niet meer "echt" intensief reed. Maar je voelt het zelf wel. als het niet meer fijn/ vertrouwd voelt, stoppen.
Daar zijn we gisteren achtergekomen... Jij schrijft het, wij hielden er wel rekening mee met alles dat ook in stap van alles kan gebeuren, en het gebeurd ook nog...
Gisteravond hadden we dus het tuigen, en een kennis van ons zijn span liep in de tandem.
De achterste wilde de ring niet goed in of uit, ik was drinken aan het halen, en mijn schoonvader scheen hem beet te houden zodat hij niet verder achteruit kon lopen want dan zou de kar kiepen.
De voorste stond voorop en bleef staan, met de tandemlijnen strak.
De kennis gaf dus de achterste even een tik om hem vooruit te laten gaan, maar die was inmiddels zo in paniek dat hij met zn benen over het lamoen is geslagen.
De voorste ook in paniek door het helse kabaal, en die draait zich ineens rechtsomkeert, en ziet ineens mn schoonvader, steigerd van schrik, en raakt zo met zn hoef het hoofd van mn schoonvader, die als een lappenpop in elkaar zakte.
Ik was met mn ventje drinken te halen en opeens hoorden we mijn schoonmoeder gillen en dacht eerst dat ons paard wat mankeerde want het klonk of kwam het daarweg, eenmaal buiten zagen we iedereen naar het veld rennen, en Bas was er zo, dwars door het publiek heen, en mij hielden ze tegen.
Ik doorgerend, en daar aangekomen ook gelijk weer weggegaan.
Mn schoonvader lag voor dood, ogen wijd open, mond open, lijkbleek, ik was compleet in paniek.
Mn vriend heeft mn schoonmoeder rustig gehouden, en de kennis die me tegenhield in eerste instantie kwam naar mij toe om te zeggen dat hij alweer even bij was geweest en dat het enger leek dan het was, en dat hij gewoon ademde.
Maar dat kreeg je mij op dat moment niet aan mn verstand, ik wist wat ik gezien had.
Ik ben op afstand gaan zitten, heb straks alles in de gaten gehouden en toen ik beweging zag moest ik nog harder huilen van opluchting en geluk.
Dat die ambu kwam, t leek wel een uur ipv 8 minuten.
Hij heeft een fikse kneuzing en hersenschudding opgelopen, en mocht gelukkig mee, maar mensen wat gaat er wat door je heen als je denkt dat een van je eigen daar dood ligt, niet te beschrijven. Ben er nog naar van, al ben ik vooral heel blij dat het zo goed is afgelopen.
Ben inmiddels weer wat bijgekomen, maar heb wel besloten dat ik op shows en tochten en tuigavonden lekker afstand houd.
Mn eigen paard was gisteren ook mee voor t tuigen, in de baan een sufkop en op weg naar de kar en bij de trailer druk en gek doen.
Mn schoonvader (dit was voordat hij ging helpen bij dat tandemspan) had hem beet en maakte het erger door hem een tik te geven, want mijn paardje is daar supergevoelig voor, maar ja zeg daar niets van, want dan ben ik weer de boosdoener, red je er dan ook maar mee.
Even later was schoonpa de kar aan het doen, en ben ik rustig naar mn paardje toegegaan, om hem te kalmeren en in te vlechten en al snel was zijn rust terug, met af en toe een poging tot drukte, wat ik met een EEEH EEH EEh afdeed en dan bleef hij weer staan.
Ook dat voelde al niet fijn dat mn eigen paardje zo druk was, en ik daar stond met mn buik, dus weet ook niet of ik voorlopig nog wel weg wil met de paarden.
Ben er even helemaal klaar mee, dan maar thuis wat simpel trainen en poetsen en verder niets.
Toen mn schoonvader nog een 20 minuten later nadat we zelf hadden uitgespannen daar zo lag, je wereld stort in...
Lami, tandemrijden is een paard voor de kar, en dan gaan er strengen/touwen van het achterste paard naar het voorste paard, dus in feite lopen ze ipv naast elkaar achter elkaar en leid het voorste paard het achterste, zo moet je het ongeveer zien.
Ik heb even op google een plaatje opgezocht voor je..
http://static.bokt.nl/w/images/thumb/2/20/Tandemrecreatie2.jpg/180px-Tandemrecreatie2.jpg