Mrij schreef:struffle schreef:behalve dat het een slecht voorbeeld is, tast het idd ook het zelfbeeld aan.
wat leer je een kind dat je als ouder slaat marije? dat het een methode is om je gezag te laten gelden. Hoe kun je een kind kwalijk nemen dat het een ander kind slaat dat zijn fiets afpakt als jij zelf ook slaat als het aan die mooie vaas zit? Dan komt het kind behoorlijk in conflict, omdat het tegenstrijdige signalen krijgt. Tuurlijk zijn de meeste kinderen sterk genoeg om hier mee om te gaan, maar als ik mijzelf als voorbeeld neem ben ik in het verleden heel erg gekwetst door dit soort dingen, omdat het me onzeker maakte.
Mijn neefje heeft NOOIT een tik gehad en die is nu juist degene die heeel hebberig is en juist gaat slaan omdat alles van hem is..
Ik heb het echt niet over slaan.. maar een tik over de vingers of even bij de arm pakken en dan niet eens knijpen.. maar mocht ik een kind krijgen waarbij praten effect heeft.. dan zal ik ook zeker geen tik uitdelen, maar als mijn kind 100 x iets grijpt waarvan ik zeg dat het niet mag, of dat het pijn doet.. en hij of zij doet het gewoon weer dan denk ik toch echt dat, dat kleine tikje wel effect heeft...
het is sowieso nooit zo dat het ene altijd tot het andere leidt. Er zijn altijd meerdere dingen die meespelen.
Ik vind vastpakken alweer iets heel anders dan een tik. Bij een tik denk ik aan een ferme tik die wel even tranen teweeg brengt. Want dat was iig bij mij wel zo. Zo had mijn ma eens bedacht dat ik niet mn vork in mn rechterhand mocht houden, wat ik al jaren deed. Elke keer als ik hem per ongeluk weer in mn rechterhand had kreeg ik een klap voor mn hoofd, waardoor er tijdens de maaltijden vele tranen hebben gevloeid. En DAAR ben ik tegen. Ook tegen een pak op de broek, knijpen, etc.
Maar een kind bij de arm pakken als het naar hete thee grijpt, tuurlijk is dat toegestaan, dat doe je uit veiligheid voor je kind! Maar als je je kind met opzet pijn doet omdat het iets dioet wat niet mag, dan vind ik dat je dat beter met andere methoden kan oplossen