struffle schreef:
Ik ben absoluut niet voor tikjes, hoe klein ook. Er zijn zat mogelijkheden het anders op te lossen. Slaan, ook al is het maar een tikje, is een zwaktebod. Voor kinderen geef je absoluut een slecht voorbeeld. Ik zou jullie zeker willen adviseren naar andere oplossingen te zoeken, want tikken zijn echt niet nodig, dat maak je mij niet wijs.
Straffen uberhaupt is niet goed, want je leert een kind alleen wat het niet mag, en je geeft geen goed voorbeeld van hoe het kind dan wel moet handelen.
We zitten wat dit betreft helemaal op 1 lijn. Slaan is zwakte, niet de juiste oplossing. Straffen vind ik ook slecht.
Kan me dan ook helemaal vinden in jouw verhaal, precies wat je tijdens een pedagogische opleiding leert. Toch denk ik dat het in de praktijk soms anders werkt. Wanneer je zelf heel erg vermoeid bent of wanneer je iets al 1000x gezegd hebt. geduld is hierbij het belangrijkste, maar ik kan me voorstellen dat je dit als ouder zijnde wel eens verliest.
Ik heb een prima opvoeding gehad, mijn moeder heeft ons alleen opgevoed. Mijn moeder heeft mij al vroeg geleerd wat eigen verantwoordelijkheid is. Hierdoor was ik me op jonge leeftijd vaak al bewust van wat wel en niet goed was. Ik heb nooit straf in de vorm van huisarrest of klappen of geen zakgeld oid gehad. Ik heb sowieso nooit echt straf gehad. de enige keer dat ik me kan herinneren was toen ik 13 was en veeeeeel te laat thuis kwam na een feestje. Mijn moeder was doodongerust en daardoor mocht ik die avond daarna s avonds niet naar mijn vrienden en dat vond ik toen heel heel erg.