struffle schreef:een kind kan je al vanaf heel jong heel veel duidelijk maken.
wat betreft de koffie: ga op ooghoogte met je kind zitten en zeg duidelijk dat hij NIEt aan de kopjes mag komen, dat is HEEt en doet PIJN! Als hij jonger is kan je gewoon kind naast de koffie zetten, erop wijzen en zeggen AU! Dat is al duidelijk genoeg. Komt je kind in de buurt dan is een simpel NEE! vaak voldoende.
Luistert hij niet, haal het kind dan weg uit de situatie en zeg wat hij fout doet: ik wil dat je niet bij de koffie komt, want dat doet pijn! Als je niet luistert dan gaan we straks niet samen tekenen, naar de kinderboerderij etc.
Dit is vaak voldoende.
Ook héél belangrijk: luistert je kind wél en komt het niet aan de koffie, laat je kind dan duidelijk merken dat hij goed handelt: wat goed dat je niet aan de koffie zit!
Eventueel een beloning: wat goed dat je niet aan de koffie zit, nu gaan we samen tekenen als je zin hebt?
Belonen is veeeeeeeeeeeeeeeeel effectiever dan straffen en leert je kind het goede voorbeeld aan, waardoor het goede gedrag zich gaat herhalen. Meeste ouders vinden goed gedrag vanzelfsprekend, maar dat is het ABSOLUUT NIET! Prijs je kind voor de dingen die het goed doet, dat geeft zelfvertrouwen en laat het foute gedrag vanzelf uitdoven.
Voor de koffie kun je alles plaatsen. Bij de vaas zeg je ook duidelijk NEE, mag niet, die is van mama, als je hem omgooit is mama heel verdrietig!
ik ben nog niet helemaal bijgezezen maar moest ff inhaken op dit berichtje ik ben het nl helemaal eens met struffle ik heb hier het levende bewijs rondlopen
ik dacht in het begin dat thomas echt streken ging uithalen dat het wel op te lossen was met een tik dan komt het wel goed dacht ik totdat ik begon te merken dat het juist averechts werkte nou toen waren we natuurlijk eigelijk al te ver in de opvoeding want hij was inmiddels 2 ik ben er toen achter gekomen dat het probleem misschien wel bij mij lag ik ben toen bij een opvoedkundige geweest van het consultatiebureau niet om thomas te veranderen maar meer om om te gaan met mijn eigen minpunten waar thomas onder leed
zij heeft mij bepaalde methode laten zien waardoor thomas beter luisterd en ik een leukere en rustigere moeder ben
met als resultaat een vereselijk leuk ventje dat goed luisterd maar niet zijn streken verloren is wat natuurlijk ook niet hoeft want het is een kind maar ik heb geleerd hoe daar mee om te gaan zonder steeds uit mijn vel te moeten springen en mezelf vreselijk druk te maken over dingen die niet mogen maar je juist te focussen op de dingen die hij wel goed doet en hem daar ook een complimentje voor geven en dan plan ik inderdaad ook altijd leuke dingen in zoals een speeltuin of id want als leuke en rustige moeder houd je ook tijd over voor leuke dingenals je een drukke en gestreste moeder bent heb je die tijd niet omdat je constant bezig bent om je kindje te corrigeren
ok nu ga ik weer ff bijlezen