sas84 schreef:ook als je maar 2 a 3 weken bv geeft heeft je kindje daar al baat bij. de eerste melk zit namelijk vol met anti stoffen.
voordelen qua allergieen ed. bereik je geloof ik idd pas na een tijdje. En er zijn wel degelijk onderzoeken die bewijzen dat het goed is en waarvoor etc.
en qua band met je kindje ook daar zijn echt wel onderzoeken naar gedaan hoor. maar ieder natuurlijk zijn eigen ding.
moeder natuur heeft er niet voor niets voor gezorgd dat wij vrouwen melk kunnen geven, dus tja het zal wel zo zn functie hebben denk ik dan 😊 haha...
als je echt tegenstander van bv bent dan hoef je het idd ook niet te proberen want dan lukt het toch niet. maar mocht je twijfelen,dan raad ik je echt aan het wel gewoon te proberen!!! gaat het niet, dan kun je atijd alsnog over op de fles!! andersom lukt helaas niet.
@ regenboog het klopt dat je idd ook dezelfde band opbouwt als je in je blote borst je kindje de fles zou geven!! maar uuhhhh wanneer zou je dat nou doen?!!! dan kun je toch net zo goed je kindje aan je borst leggen?!!!??!!!
maar nogmaals wil je het niet dan moet je het ook gewoon niet doen. ik val je daar niet op aan, maar zonde vind ik het wel.
Beetje late reactie: maar hier ben ik het dus volledig mee eens! 😃 Volgens mij zitten wij op dezelfde golflengte…
@Regenboog: misschien is ‘beter’ het verkeerde woord om de band tussen moeder en kind te beschrijven, maar ik geloof wel dat de band tussen moeder en kind anders is bij borstgevoede kindjes vergeleken met flesgevoede kindjes. Borstvoeding geven is toch intiemer, naar mijn idee.
sas84 schreef:@ roosje, sorry ik had jouw berichtje nog niet gezien.
erg leuk dat je precies hetzelfde ervaart als mijn zus. Die geniet net zo van de borstvoeding als jij. en haar kindje is idd ook stil als ze haar ziet! ze ligt dus niet nog onnodig te huilen omdat ze moet wachten op dr fles.
Super dat jij het nu ook nog steeds geeft. Mijn zus is echt een die-hard want dat is een augustus 08 mama. en die heeft tot een half jaar alleen maar borstvoeding gegeven en daarna deels andere voeding erbij, maar nog steeds bv. En zelfs nu na bijna een jaar nog steeds 2 x per dag!!!! geen idee of ik dat vol ga houden, waarschijnlijk niet. maar dat half jaar probeer ik sowieso wel te halen!!! 😊
genietse van je kindje!!!
Liefs sas.
Dank je! Hier is het zelfs zo dat als mijn vriend haar uit bed gaat halen, dat ze dan ook stil blijft, tot ze neergelegd (betekent bij haar: ‘eten!!!’) word. Als ze mij dan niet ziet dan is het brullen 😢 , maar sta ik al klaar naast het bed dan wacht ze gewoon even. Komt ook doordat we altijd hetzelfde ritme aanhouden: slapen, eten, spelen, slapen, eten, enz. Dus ze weet nu inmiddels wat er gaat komen/gebeuren.
Ik wil sowieso ook voor 6 mnd alleen maar BV gaan en als alles goed gaat blijf ik daarna gewoon doorgaan in combinatie met vast voedsel. Hoe langer hoe beter idd m.b.t. ziektes en allergieen.
En wat er al gezegd werd: je kunt van borst altijd overschakelen naar de fles als het niet lukt of niet bevalt, andersom kan wel, maar kost héél véél moeite (relacteren noemen ze dat, geloof ik)
Ik zal nog even mijn verhaal over de BV doen voor de geïnteresseerden. Ik vond zelf de eerste 8 weken het zwaarste, omdat alle voedingen op mij neer kwamen, dus ook ’s nachts. Een keer doorslapen/uitslapen zat er dus niet in. 😞 Gelukkig ging ons meisje al redelijk snel doorslapen ’s nachts, zodat ik weer wat kon bijtanken en toen duurde het nog een hele tijd voor ik me weer een beetje mens voelde. :roll:
Nou moet ik er wel bij vertellen dat mijn meisje na de geboorte niet wou drinken aan mijn borst (invloed van de ruggenprik misschien??) en toen ben ik dus begonnen met kolven, dit heb ik 2,5 week volgehouden en was het toen al meer dan spuugzat! Oh, en de eerste keer kolven bracht bij mij zeker wel 3 ml melk op!! Ik dacht echt, 'dat word niks'. Maar dat is dus heel normaal. Door de eerste weken véél (overdag iedere 2 á 3 uur en 1x 's nachts) te kolven/kindje aan te leggen gaat je lichaam steeds meer melk produceren.
Ze wou wel drinken, maar het ging haar niet vlug genoeg aan de borst (ongeduldig typje!! 😉 ) dus na 3 keer gezogen te hebben en nog geen melk gehad te hebben liet ze weer los en begon boos te brullen. 😈 😢 Uiteindelijk tijdens het kolven, toen de melk dus al ‘stroomde’, heb ik mijn dochter geprobeerd aan te leggen en toen dronk ze dus wel. 😂 Sindsdien is het steeds beter gegaan en nu doet ze dus (heel) moeilijk als ze een keer een fles krijgt van papa of oma. Van mij wil ze dus helemaal geen fles, omdat ze weet dat ze bij mij ook aan de borst kan drinken.
Op een gegeven moment ga je met kolven melk overhouden en die ging dus de koelkast in met als gevolg dat de ‘oude’ melk eerst op moest. Dus die moest dan weer warm gemaakt worden (TIP: BV nóóit in de magnetron opwarmen!!) en dat kost tijd. Als mijn vriend moest werken was ik een hele dag bezig met kolven, spullen weer afwassen, melk opwarmen, dochter fles geven enz. Veel tijd hield ik niet over, laat staan dat ik ’s middags nog kon gaan slapen, 😞 want iedere 3 uur moest ze eten. En dat een keer of 8 per dag….
Wat was ik blij dat ze aan de borst ging drinken, ineens hield ik tijd over. 😊
Dus BV is zeker niet altijd rozengeur en maneschijn en dan heb ik gelukkig nog geen last van kloven of borstontsteking gehad. Maar ik wou zo graag BV geven, dat ik niet kon stoppen met kolven, hoe spuugzat ik het ook was op dat moment. Ik voelde me gewoon schuldig bij het idee te gaan stoppen. Ik vond dat ik het niet kon maken tegenover mijn dochter om haar het, naar mijn idee, beste babyvoedsel wat er is te onthouden. (waarmee ik dus niet wil zeggen dat flesvoeding slecht is, maar naar mijn idee wel minder goed. Lukt BV niet, om wat voor reden dan ook, is flesvoeding zeker een goed alternatief) Het kolven ging goed, dus naar mijn idee had ik geen excuus om ermee te stoppen. Stom hé, hoe graag je iets kunt willen.
En nog een tip, bereid je voor op BV, ook als je nog twijfelt: lees info, ga naar een informatie-avond o.i.d., want ik ben in het zh bevallen en daar was het dus een zooitje met die BV. Ondanks dat ze zogenaamd een bv-protocol hadden vertelde iedere verpleegkundige weer wat anders.En daar word je niet vrolijk van als je net bevallen bent en ook nog hartstikke labiel bent. Ik was blij dat ik na 2 dagen naar huis mocht. Een volgende keer zal ik het zeker anders doen, maar ja, bij een eerste kindje weet je nog niet beter.
En twijfel je na de bevalling nog steeds, probeer het eens, wie weet gaat het hartstikke goed en vind je het zelf ook prettig/leuk om te doen. Overstappen op een fles kan altijd nog! Iedere druppel BV die je kindje binnenkrijgt is meegenomen, toch?!
Info nodig over BV:
http://www.borstvoeding.comDaar staat genoeg info om 3 dagen te kunnen lezen, bij wijze van spreken!
Hopelijk heb ik niemand voor het hoofd gestoten met mijn verhaal/mening, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling geweest. Iets vertellen op papier is toch lastiger dan face-to-face. Ieder zijn eigen keus!
Liefs Roos