sofie, gefeliciteerd en wat is het lekker he buiten! wij liepen op dag 4 al ons eerst rondje, op en top genieten dus!
speciaal voor Noam:
Het bevallingsverhaal:
rond 11 uur ben ik naar bed gegaan. Heb tv liggen kijken en was wat weggezakt, maar ben rond 12 uur wakker geworden omdat de krampen toch wat sterker werden. Nog prima uit te houden en hoefde ze niet weg te zuchten. Hans kwam om 1 uur naar boven en die heb ik gevraagd om pen en papier om te kunnen klokken en een banaan, want ik had honger!
Ik weer in bad, hans in bed in de hoop wat slaap te pakken. In bad kwamen de weeen om de 5 minuten, maar waren nog steeds te handelen. Rond half 3 uit bed en beneden thee gezet en lange vingers gegeten, want... nog steeds honger!
Helaas, daar kwam ik niet meer aan toe. Bij iedere wee moest ik lopen of iig staan, want dan waren ze het beste uit te houden.
Om 3 uur hans wakker gemaakt, lijstje met de tijden onder zijn neus gehouden en hij de vk gebeld. Zij was er om even voor 4-en. Getoucheerd en al rond de 3 a 4 cm ontsluiting.
De weeen waren erg krachtig, maar nog goed weg te zuchten. Samen met hans heeft de vk alle bevallingsspullen vast klaargezet en om half 5 ging ze weer weg. Ze zou rond 7 uur terugkomen en liet haar rechtstreekse mobiele nummer achter voor het geval we wilden dat ze eerder zou komen.
Om kwart voor 5 moest ik plassen, dus wij richting toilet. Toen ik ging zitten kreeg ik heftige persdrang, dus gelijk gaan staan en direct terug in bed. 3 enorme persweeen waren het gevolg en ik heb dan ook flink geschreeuwd. Raakte in paniek, want wist dat ik niet mocht persen maar kon het niet tegenhouden... Bij de eerste perswee braken de vliezen en toen hans even werd losgelaten door mij kon hij de vk bellen. Zij was er om 5.15, toucheerde, constateerde volledige ontsluiting en nam contact op met de kraamzorg.
Vanaf 05.30 ben ik gaan persen. Dat viel niet mee, ik kreeg ontzettend last van kramp in mijn linkerheup en dat leidde zo af dat ik niet goed kon persen. Dat deed nog meer zeer dan de weeen en het persen deden! De eerste paar keer persen mocht dan ook op handen en knieen, dat ging beter.
Toch om moeten draaien en terwijl hans keihard tegendruk gaf op mijn heup nog 3x geperst. Tessa werd echt gelanceerd om 06.04, terwijl de kraamhulp hijgend op de bovenste traptrede stond en dus net te laat was...
Tessa begon direct goed te huilen en is na een poosje aangelegd waar ze gelijk goed hapte. De apgarscores waren 9 en 10, dus ook dat kon niet beter!
Kortom, het was een stortbevalling, maar ik zou hem zo weer doen! Het ging snel, het was heftig door de snelheid, maar ik heb geen moment getwijfeld of ik het wel kon.
Het was een fantastische ervaring om thuis te kunnen bevallen, lekker te douchen na afloop en daarna zo trots als een pauw in een vers verschoond bed met zo'n frummel in mijn armen te kunnen liggen.
Tot nu toe is het genieten. Tessa is een zoetje, drinkt goed en slaapt erg veel.
Voor de foto's kunnen jullie op haar website kijken, spammen doe ik wel in het topic als ik wat meer energie heb om de foto's eerst up te loaden.
http://www.bredewoud.com/Tessa