@ilse: persoonlijk is groen en/of lime mijn kleur niet. Toch vind ik dat je het er mooi uitziet wat je ermee hebt gedaan!
@susieq: dat jezelf gek maken komt me bekend voor, ik probeer niet meer te veel uit te zoeken ook, je kunt ook teveel info krijgen! Soms kan je dingen maar gewoon beter niet weten ... maar ja, als je eenmaal ongerust bent, dan wil je toch geruststelling vd vk 😊
ik draag trouwens zelf lenzen en kan die door de hormonen niet meer zo heel erg goed verdragen merk ik, ogen zijn wat droger. Dus wat vaker mn bril op nu, pech 😉 Ik hoop dat je bloeddruk ok is en er niks aan de hand is. Hou je ons op de hoogte?
voor dat kindgebonden budget komen wij ook niet in aanmerking, ook niet als ik minder ga werken. Wij komen eigenlijk nooit voor dat soort toeslagen in aanmerking (zorgtoeslag etc), soms wel balen, maar ja, we hebben het dan kennelijk ook niet nodig volgens de regering 😉
ook over de teruggaaf bij kinderopvang moet je je volgens mij niet te veel voorstellen hoor, het is reteduur en je krijgt maar een deel terug. Dus als je 3 dagen opvang wil, zoals wij dan kost dat 750 per maand, daar krijg je misschien een derde hooguit van terug, dus kost je nog steeds 500 netto per maand (en per kind, dus bij een 2e wordt t helemaal prijzig!). Ook kinderbijslag 200 per kwartaal is haast niks, kan je nauwelijks de luiers van betalen...Zoals ik het zie, hou je aan een kind krijgen zeker geen geld over, het kost allemaal echt best wel wat!Ook rondom de bevalling komen er bij ons wat kostenposten op ons af, zoals geboortekaartjes, eigen bijdrage kraamzorg (bij mij niet vergoed), eigen bijdrage voor bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie (bij mij niet vergoed), misschien een borstkolf als ik weer ga werken want ik wil proberen zo lang mogelijk bv te geven (die kolven en bijhorend spul schijnen ook toch wel gauw 200 eur te kosten). Ik denk wij daar zeker in het begin best even aan zullen moeten wennen, dat je inkomsten en uitgavenpatroon toch echt wel gaat verschuiven. Wij waren gewend aan 2 fulltime inkomens, zonder kinderen. Ik ga straks 25% minder werken en mijn ouderschapsverlof is onbetaald, dus ga gewoon een kwart in inkomen achteruit, terwijl er ineens een opvang-kostenpost bij komt. Daarom gaan vriendlief en ik binnenkort even samen rekenen over wat alles extra kost (luiers, verzorgingsspullen, kleertjes, kinderopvang etc.) en waar we "potjes" terugkrijgen (zoals kinderbijslag enzo). Maar ja, misschien zie ik het wel te somber in, maar ik probeer me geen illusies te maken dat ik alles net zo makkelijk kan blijven doen als we nu deden 😉 We hebben natuurlijk wel wat spaargeld enzo, maar denk dat we daar in het begin ook zeker wel eens op zullen moeten "teruggrijpen" zeg maar.
Over met de pot mee-eten, zo denk ik er ook over, niet te vaak van die kant-en-klaar dingen, alleen voor achter de hand/visite. Volgens mij zijn die potjes ook allemaal met conserveringsmiddelen en gezoet enzo. Vind dat geen prettig idee...En t scheelt echt heel veel volgens mij, die potjes kosten klauwen met geld. En zo leren ze gelijk alles eten. Ik kook nu eigenlijk ook al altijd en dan ook voor 2 dagen, maak dan gewoon iets meer en hou wat meer rekening met kruiden enzo. Staafmixer erop en klaar. En dan maar hopen dat het niet teveel gepiel wordt met wat hij wel en niet lust. Vriendlief en ik vinden eigenlijk vrijwel alles, op orgaanvlees na, lekker dus hopen dat ie dat van ons meekrijgt. Ik eet nu ook van alles (kaasjes, olijven, kerrie-gerechten, diverse keukens etc), heb wel eens gelezen dat hoe meer gevarieerd je tijdens de zwangerschap eet, hoe meer smaken ze later zelf ook lusten. Weet niet of dat waar is hoor, maar probeer het toch 😉
Jee, wat een financieel gezeur is dit geworden zeg! Sorry hoor, maar zijn dingen waar ik af en toe wel echt over nadenk en probeer me vast een beetje op in te stellen hahaha. Mentale voorbereiding. Ik weet dat geld niet gelukkig maakt, maar zonder of in de schulden zitten is ook niet fijn 😊