Ilse1980Oud lidBerichten: 746Lid sinds: 4 september 2008
@Susanna, ik geef eerst de borst, en daarna nog een flesje. Vind het nog zo mooi om borstvoeding te geven, en zolang er nog wat uitkomt kan dat ook gewoon.
susieq12 schreef:wat bijzonder, bij ons proberen ze zowieso helemaal niks voor de 40 weken hoor... ik moet gewoon afwachten....Hmm het is droog, ga maar met de hond wandelen...
Ilse1980 schreef:@Susanna, ik geef eerst de borst, en daarna nog een flesje. Vind het nog zo mooi om borstvoeding te geven, en zolang er nog wat uitkomt kan dat ook gewoon.
claudiagf schreef:Oja, en hier doen ze dus blijkbaar standaard 2 CTG onderzoeken verdeeld over 2 dagen. Gewoon voor de zekerheid. Ik vind het prima. Heb ik nog een keertje van mijn kleintje kunnen genieten, ook al was het alleen zijn hartslagje. En tja, beter teveel nakijken dan te weinig. Toch!??!?!
Susie, die bekken van mij doen zo'n vreselijke pijn. Je wilt het niet weten. Ik kan niks meer fatsoenlijk doen. Ik kan niet meer goed in en uit de auto stappen, ik kom niet meer van de bank omhoog, kan me niet meer omdraaien in bed, doet allemaal teveel zeer aan mijn bekken. Echt dat vervelende spierpijn-achtige gevoel. Maar dan 100 keer erger. Is echt heel vervelend.
Mar22 schreef:Hoi Meiden...
Hier minder leuk nieuws van deze kant.. We hebben vanmiddag te horen gekregen dat mijn moeder kanker heeft, longkanker met uitzaaiingen in de botten.
Nu afwachten in hoever en welk stadium, wel is al bekend dat ze haar gaan behandelen met de meest agresieve chemo/bestraling omdat ze nog "jong" is... Morgen en overmorgen verdere onderzoeken... Afwachten..
Allemaal even klote hier,en erg dubbel, bang, verdriet, boos....
We zijn hier dus flink van onze roze wolk gedonderd....
Liefs
De vliezen breken
De bevalling begint in 10% van de gevallen met het breken van de vliezen. Veel zwangeren denken dat het breken van de vliezen gepaard gaat met het verlies van veel vruchtwater in een keer. Maar als het hoofdje diep is ingedaald verlies je meestal slechts een paar druppels.
Tip: Als je vocht verliest en je twijfelt of het vruchtwater is, doe dan een wegwerpluier andersom om, dus met de plastic kant tegen je billen aan. Op deze manier vang je alles wat je verliest op. In een maandverband wordt het vocht zo goed opgenomen dat het voor de verloskundige niet meer goed te bepalen is of het vruchtwater, slijm of urine is.
Als het zeker is dat de vliezen gebroken zijn, wordt het wachten tot de weeën komen. Over het algemeen mag je 24 uur thuis afwachten of deze spontaan komen. Zeventig procent van de vrouwen krijgt spontaan weeën binnen 24 uur na het breken van de vliezen. Daarna moet je naar het ziekenhuis omdat het risico van het ontstaan van een infectie bij de baby groter wordt naarmate de vliezen langer gebroken zijn.
Laat je verloskundige weten dat je vliezen gebroken zijn. Bij helder vruchtwater doe je dit overdag, tenzij je verloskundige je instructies heeft gegeven dat je altijd moet bellen als de vliezen breken.
Je belt meteen de verloskundige, ook 's nachts als:
Het vruchtwater bruin of groen is.
Je nog geen 37 weken zwanger bent.
Je baby in stuitligging ligt.
Gebroken vliezen, nog geen weeën
Als de vliezen zijn gebroken, en de weeën nog niet begonnen volg dan de volgende adviezen op:
Let goed op hygiëne. Veeg bij het naar de wc gaan van voor naar achter af, dus in de richting van de anus. Zo voorkom je dat je bacteriën van de anus richting de vagina brengt.
Hou je temperatuur in de gaten. Een verhoging is vaak een eerste teken van een infectie. Meet je temperatuur als de vliezen net gebroken zijn en herhaal dit iedere zes uur. Als de temperatuur met meer dan een halve graad stijgt of boven de 37,5 graden is, bel dan je verloskundige.
Ga niet in bad. Douchen mag wel, maar was je niet met zeep. Pas als je goede weeën hebt en de verloskundige heeft geconstateerd dat er ontsluiting is, mag je weer in bad.
Je kunt de weeënactiviteit stimuleren door je tepels te stimuleren. Door het zuigen aan de tepel wordt het lichaam aangezet om oxytocine te gaan produceren. Doe dit elk uur gedurende een aantal minuten. Als je partner er niet is kun je de tepels stimuleren door de tepel tussen duim en wijsvinger te pakken en er zacht in te knijpen.
Zolang je geen goede weeën hebt, zal de verloskundige geen inwendig onderzoek doen, omdat je met het inwendige onderzoek het risico van een infectie bij de baby vergroot. Hoe schoon je ook werkt, rondom de vagina en anus zitten allerlei bacteriën en door het inwendig onderzoek kunnen die bacteriën naar binnen gebracht worden. Als het dan nog lang duurt voordat de baby geboren wordt, kunnen die bacteriën een infectie veroorzaken.
In zestig procent van de gevallen breken de vliezen als er sprake is van een bijna volledige ontsluiting. Je hebt dan al goede weeën en bovenstaande adviezen gaan niet meer op. Als je vliezen breken tijdens de weeën, bel dan je verloskundige om dit door te geven.