Hoi meiden,
Hier eindelijk even tijd voor mijn bevallingsverhaal:
Zondag 1 juli had ik al last van gerommel en een deel van mijn slijmprop verloren. Gelukkig die nacht nog wel redelijk kunnen slapen. Van 12 tot half 6 de volgende morgen. Gelukkig heb ik tot het eind toe bijna geen last gehad van slapeloze nachten.
Maandag 2 juli dus half 6 wakker en het rommelde weer. Mijn man was als de dood dat het die dag zou gebeuren. Het was voor hem een belangrijke dag als leraar van groep 8, 's morgens musical voor school en 's avonds voor de ouders.......en afscheidsavond, waar hij ontzettend veel voorbereidingen voor gehad had. Hij heeft zondagavond mijn buik dan ook nog even toegesproken dat de baby er toch echt tot dinsdag in moest blijven omdat die maandag een belangrijke dag voor papa was :-).
Rond 10 uur maandagmorgen kwam mijn moeder. We hadden afgesproken om het huis nog even goed schoon te maken. Althans....mijn moeder was aan het schoonmaken en ik hielp een beetje tussen de weeen door. Die toen ongeveer om de 10 minuten kwamen 's middags. Ook verloor ik weer een deel van mijn slijmprop. Dit keer met bloed erbij. Dus ik wist het zeker, Dit was echt de slijmprop!
Omdat mijn man pas laat thuis zou zijn die avond en ik al bij mijn ouders zou gaan eten, kwam mijn vader me om 5 uur ophalen. Die avond ben ik tot 11 uur bij hen thuis gebleven en de weeen kwamen al wat sneller. Om de 6/8 minuten. Ik heb de VK nog gebeld of ze kon kijken of er al ontsluiting was, maar ze zei dat er pas ontsluiting zou komen wanneer de weeen om de 3/4 minuten zouden komen en dat ik maar even een paracetamol moest nemen en lekker onder de douche moest gaan. Dus dat gedaan en daarna op mijn ouders bed gaan liggen tot het 11 uur was en mijn vader me weer naar huis bracht, Mijn man kwam om 12 uur thuis en we gingen naar bed.
Hij was zo vertrokken en ik kon niet slapen van de weeen. Die elke keer steeds sneller kwamen. Om half 4 's nachts had ik weeen om de 3/4 minuten. Dit moest een uur aanhouden voordat we de VK konden bellen. Mijn man sliep nog steeds. Ik dacht laat hem maar liggen, want wie weet wat voor dag het gaat worden.
Om 4 uur werd hij toch wakker van mijn gepuf, wat ook steeds harder werd. Hij zei heel verbaasd, waarom heb je me nou niet wakker gemaakt :-). Wel lief, maar ja ik kon het nog zelf goed aan en om dan samen wakker te gaan liggen zijn.
Om half 5 belde hij de VK en die kwam om 5 uur. Ik was inmiddels onder de douche gaan staan.....dus moest daar weer onder vandaan en ze ging voelen. Helaas nog geen ontsluiting, wel stond mijn baarmoedermond half open. Afgesproken dat ik haar tussen 8 en 9 's morgens moest bellen hoe het ging.
Weer geprobeerd op bed te gaan liggen, maar ik kreeg ook ontzettend last van rugweeen.....die zijn niet goed weg te puffen. Mijn man had een kruikje gemaakt en die in mijn rug gelegd, wat enigszins verlichting gaf.
Om kwart voor 7 ging hij dan toch nog even naar zijn werk. De kinderen kwamen afscheid nemen van de leraren en ze zouden de klas opruimen. Aangezien ik nog geen ontsluiting had en de school hier niet ver vandaan is vond ik het prima dat hij ging. Hij belde mijn moeder en die was er om half 8. Ik ging weer in de douche zitten.
Mijn moeder belde rond 9 uur de VK en die was er al na 5 minuten. Ik had 2/3 cm ontsluiting en moest me om 11 uur melden in het zkh, omdat ik daar wilde bevallen. Ze brak ook mijn vliezen en de weeen werden daardoor heftiger.
Om kwart over 10 uit de douche gegaan. Ik kon me nauwelijks nog aankleden en mijn vader heeft me van de trap moeten helpen. Hij bracht ons naar het ziekenhuis.
Daar om 11 uur aangekomen, mijn man was ook onderweg.....gingen mijn vader en moeder mee naar de verloskamer. Mijn moeder zou al bij de bevalling zijn en mijn vader bleef om mijn rugweeen weg te masseren tot mijn man er was.
Helaas bleek dat ik nog steeds maar 3 cm ontsluiting had en ik werd overgedragen aan het zkh. Ik kreeg infuus en zou ook een ruggenprik krijgen omdat ik het bij elke wee uitgilde van de pijn.
Helaas, maar achteraf gelukkig, waren er nog 2 vrouwen aan het bevallen en die zouden ook een ruggenprik krijgen. Zij waren voor mij gekomen en ik moest dus nog zeker 1,5uur wachten. Ondertussen werden de weeen heftiger en heftiger en wist ik soms echt niet meer waar ik het zoeken moest.
Na 1,5uur was ik aan de beurt voor de ruggenprik toen ik zei dat ik moest persen.......iedereen dacht dat kanb nooit! Ik had immers maar 3 cm toen ik 1,5uur daarvoor binnen kwam. De VK van het zkh toch even voelen en ja hoor. Volledige ontsluiting. Wat was dat hard gegaan en gelukkig had ik nog geen ruggenprik gekregen. Want ik wilde eigenlijk helemaal geen pijnstilling, maar ze hadden gezegd dat het nog wel uren kon duren en dat ging ik niet redden.
Eindelijk om 1 uur mocht ik gaan persen en dat is dan zo lekker als je kan toegeven. 5 kwartier later was onze kleine vent er dan eindelijk. Het persen duurde voor het goede iets te lang, maar ze hielden de hartslag goed in de gaten en alles bleef goed gaan, daarom had de gyn, die al wel klaar stond met allerlei tangen en pompen, nog niet ingegrepen. Ik ben een heel klein beetje ingescheurd, maar heb maar 3 hechtingen.
Om 14.17u is onze zoon geboren!!!
Ik ging na een uur lekker met hem te hebben gelegen, heerlijk douchen. Helaas lukte het me nog niet om te plassen. Ik had de hele dag ook bijna niets gedronken. Dus moest nog even een uurtje blijven. Toen ik eenmaal geplast had mocht ik lekker naar huis.
De eerste nacht ging goed. L.iam was zo uitgeput van de bevalling en ik ook dat we beide goed geslapen hebben. Wel heeft hij nog een klein beetje slijm overgegeven, maar toen dat er eenmaal uit was sliep hij lekker verder. De tweede nacht en derde nacht waren erg zwaar. De borstvoeding viel me heel zwaar, dus besloten te gaan kolven en dit via fles te geven. Bevalt ons nu helemaal prima. Mijn man geeft de laatste fles om 11 uur en ik ga al lekker om 10 uur naar bed. Ik geen de nachtfles rond half3/half 4. Ligt eraan wanneer hij zelf komt. En mijn man doet weer de vroege ochtendfles en dan kolf ik. Kolven in de nacht sla ik over en dat gaat goed.
Ik heb al een paar liter melk in kunnen vriezen ;-).
Maar moet eerlijk toegeven dat ik dacht de borstvoeding wel even te doen......dat viel dus erg tegen. Ik kijk wel hoelang ik dit volhou, maar denk gewoon zo elke dag dat hij dit krijgt is er weer 1 ;-).
@meiden die nog moeten bubben. Zet hem op de laatste loodjes zijn in zicht. Jullie kunnen het!!
@andere moeders, geniet van jullie kleintjes!