Ik kom hier ook nog meekletsen. Ik ben 23 jaar en ben nu voor de eerste keer zwanger. Op 17 mei had ik een positieve zwangerschapstest en mijn laatste menstruatie was op 10 april, dus ik ben nu 5,5 week zwanger en ben uitgerekend voor 15 januari.
Die test was geweldig, ik moest 3 minuten op het resultaat wachten en na 1 minuut zag ik al duidelijk 2 lichte streepjes! Ik heb dan direct mijn man geroepen en kort daarna hebben we het onze ouders via skype verteld. We zijn momenteel op reis langs de westkant van de VS (van 5 tot 23 mei), dus dat was de handigste manier om het te vertellen. Mijn broer, grootmoeder en tante en nonkel heb ik ook al snel op de hoogte gebracht, mijn man gaat het binnenkort aan zijn beste vrienden vertellen. Andere mensen gaan we pas na 3 maanden zwangerschap op de hoogte brengen, dus als het grootste gevaar voor een miskraam is geweken. Ik heb er gelukkig nog geen gehad, maar in dat geval wil je niet dat iedereen je constant nog komt vragen hoe de zwangerschap verloopt. Ik hoop dat ik lang genoeg kan zwijgen, want ik wil het fantastische nieuws eigenlijk van de daken schreeuwen!
Ik heb ondertussen ook al een afspraak bij de gynaecoloog gemaakt voor de eerste echo. Het was wat puzzelen, want tot 1 oktober 2014 zijn we voor ons werk in de VS. Ik wil absoluut terug thuis in België bevallen (omringd en ondersteund door onze familie) en liefst zo veel mogelijk prenatale controles bij de gynaecoloog in België laten doen. Gelukkig ben ik rond de typische tijd (12 weken) voor de eerste echo in België, ik heb nu een afspraak voor de eerste echo op 17 juli (dan ben ik net 14 weken ver). De typische eerste afspraak is eerder op 8 weken. Ik heb het nagevraagd bij de gynaecoloog, het is enkel nuttig/nodig om een bloedonderzoek rond 8 weken in de VS te laten doen, verder kan alles gebeuren in de afspraak voor de eerste echo.
Het verbaast me dat jullie bijna allemaal zo'n vroege echo's laten doen. In België wordt één echo per trimester terugbetaald, de eerste twee gebeuren typisch rond 12 en 20 weken. Het is vrij ongebruikelijk om er meer te laten doen en dat wordt expliciet afgeraden, tenzij er een specifieke medische reden voor is (bvb. na een vruchtbaarheidsbehandeling of bij een dreigende miskraam).
Ondertussen voel ik me enorm gelukkig en een beetje euforisch. We hebben een geweldige en bijzondere reis, maar het meest bijzondere heeft in dit geval niets met de reis te maken. 😃 Ik heb al bijna heel de reis last van wat kleine ongemakken, vooral vermoeidheid (voor een nachtraaf als ik is het uitzonderlijk om vaak om 22h te gaan slapen) en vaker plassen. In het begin was het nog subtiel, maar de laatste dagen begint het meer op te vallen. De vorige dagen was ik altijd 's middags enorm slaperig, ik heb regelmatig een dutje gedaan! Verder heb ik enorm veel honger en eet ik opvallend meer. Ik heb ook stilaan last van constipatie en winderigheid, en mijn borsten zijn gevoelig (af en toe pijnlijk). Soms had ik wat lichte, zeurende pijn in mijn onderbuik, maar dat duurde nooit lang. O ja, mijn temperatuurregeling is ook anders: ik heb het normaal gezien altijd te koud, maar nu heb ik het veel vaker echt te warm en ik kan minder goed tegen warm weer. Voorlopig nog geen ochtendmisselijkheid, daar heb ik wel wat schrik voor. Ik wordt heel gemakkelijk misselijk (wagenziekte, te lang rechtstaan na een te warme douche, ...) en mijn moeder is altijd de volledige zwangerschap misselijk geweest (vanaf ergens in de zevende week). Dat zegt natuurlijk niet alles, mijn grootmoeder en tante hadden dan weer nooit last van misselijkheid, dus ik duim dat dat aspect bij mij ook goed meevalt!
In principe zijn het grootste deel van de symptomen wel ongemakken, zeker op reis, maar dat voelt zo niet, omdat dat betekent dat er een klein wondertje in je buik groeit. Ik ga wel blij zijn om na de reis thuis te kunnen rusten, de vermoeidheid begint wat door te wegen.
Het is een heel lang eerste bericht, maar het is ook iets heel bijzonders om voor de eerste keer zwanger te zijn en ik heb heel veel nieuwe dingen om over te babbelen! Het is heel leuk om ervaringen te delen met andere vrouwen die ook zwanger zijn.
P.S. Om de tabel nog te vervolledigen: wij willen het geslacht wel weten zodra het duidelijk zichtbaar is op de echo.