meisje25 schreef: ....@ Lowiena. Is er een bepaalde reden dat jullie nadenken over prenatale screening? Bij ons in de familie zit Down syndroom en spina bifida. We willen wel graag weten wat de vk er van vind, maar in principe hebben wij afgesproken geen risicovolle prenatale screening te doen. Dus zeker geen puncties! Syndroom van Down is bij zeer naaste familie, dus ik hou er in iedergeval wel rekening mee dat we een uitgebreidde echo krijgen... Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
....
Er zijn twee onderzoeken die ze doen, de combinatie test waarbij ze onderzoeken of je een verhoogde kans op Downsyndroom bij het kindje hebt. Deze is gratis als je 36 of ouder bent en kost iets van 132 euro. De verloskundig is wettelijk verplicht je op de hoogte te brengen dat deze test er is, maar je maakt zelf de keuze of je het doet. Als je een verhoogt risico hebt van 1 op 200 of groter dan is het vervolg onderzoek ook gratis en kun je kiezen voor een vruchtwaterpuctie of vlokkentest. Omdat ze toch nooit met 100% kunnen zeggen of het wel of geen downsyndroom heeft. Wij moesten een antwoord geven of we het wilde bij het intake gesprek, wij doen het niet. Verder doen ze nog een 20 weken echo, waarbij naar meer afwijkingen gezocht wordt en die is voor iedereen gratis.
Je hebt trouwens alleen een verhoogd risico op Downsyndroom als het in de 1e lijn zit, dus ouders, grootouders, zelf, broers of zussen. Dan is het onderzoek ook gratis.
Voor open ruggetje is er een verhoogt risico als het in de familie zit, dit betent dat ze bij de 20 weken extra goed er naar gaan kijken, dus echt goed inbeeld willen krijgen. Zorg dat je foliumzuur blijft slikken. Ik heb ook een verhoogd risico voor openruggetje en openschedeltje, dus daar gaan ze bij de echo's extra op letten.
Een openruggetje heeft namelijk ook invloed op de ontwikkeling van de overige organen, ze gaan dan ook bij de 20 weken echo dus ook extra controleren of de organen zich goed ontwikkellen/ontwikkelt hebbenmamasanne1 schreef:Das echt k*t voor je Mascha! Hoe is het nu verder met de kwaaltjes??
Ik ben nu weer misselijk (is bij mij vooral 's avonds) en mijn (.)(.) gaan nu echt zeer doen. Ook vind ik het irritant dat is steeds met harde tepels rond loop.... :oops: .... Heeft iemand anders hier ook last van?
Sport Bh's en beugelvrije BH's dragen dat scheelt, een goede ondersteuning, zodat ze niet jumpen scheelt, en natuurlijk zalf smeren om de huid soepel te houden en bij het opbrengen masseer je de borsten wat ook voor verlichting zorgt. Ik zelf heb zwitsal mama borstenzalf. Ik ga vanmiddag eens kijken naar een maatje groter en eens kijken of die meegroei BH's een oplossing zijn, (maar ik koop liever een paar goedkope dan dure die ik over een paar weken ook niet meer pas).dindsdag bij de vk geweest, was een intakegesprek, moest bloed laten prikken, dat heb ik vanmorgen gedaan. 7 juli de echo en 4 augustus weer bij de vk, dan gaan we hartje luisteren. Zolang er geen bijzonderheden uit de bloedtest komt en ik geen klachten heb zie ik de vk dus voorloppig niet.
Heb me ook al voor kraamzorg ingeschreven, dit schijn je voor de 12 week te moeten doen. En al vier bussen voor moeders voor moeders gevuld, nog 4 te gaan voor maandag 😃 😃 😃 En dan even een overzichtje van alle dames (zover als ik de info weet)
.................... uitgerekend verloskundige 1e echo
janneke14...... 18-jan ./. 17-jun ./. 20-jun
Catarina ....... 21-jan ./. 10-jun ./. .....
Fam1980 22-jan ./. ..... ./. .....
Duizendschoon 1-feb ./. 17-jun ./. 1-jul
meisje 25....... 1-feb ./. 3-jul ./. .....
momo28......... 5-feb ./. 23-jun ./. 24-jun
an1978 .......... 10-feb ./. ..... ./. 30-jun
Lowiena.......... 12-feb ./. 24-jun ./. 7-jul
mamasanne1... 12-feb ./. 1-jul ./. 4-jul
cato.............. 13-feb ./. 16-jun ./. 16-jun
Hoop........... 16-feb ./. ..... ./. .....
Sabien.70....... 19-feb ./. 11-jul ./. 15-jul
Bloemetje81.. 19-feb ./. 7-jul ./. .....
Donna2........... 17-feb ./. 22-jul ./. .....
Sproeki.......... 26-feb ./. ..... ./. .....
Dreamstar....... 26-feb ./. ..... ./. 14-jul
marsje124.......... ..... ./. ..... ./. .....
Louise03............ ..... ./. ..... ./. .....