Xoinbe schreef:Ik vergeet de folium ook echt heel erg.... 😮 Ik heb het in huis, maar... waar ook al weer?
Trouwens, hoe belangrijk is dat eigenlijk? Vroeger kregen ze toch ook kinderen zonder foliumzuur? Dus wat dat betreft...
Maar ik weet het ook niet. Ik zal het weer opzoeken en inderdaad naar mijn tandenborstel leggen!
Dank voor de opfrissing 😂
XX
Vroeger kregen zwangere vrouwen inderdaad geen foliumzuur voorgeschreven, dat is niet omdat men nu opeens heeft bedacht dat dat belangrijk is voor zwangere vrouwen of het ongeboren kind, maar dat is omdat de kwaliteit van onze voeding zwaar achteruit gaat. Er zitten veel minder vitaminen en mineralen in onze voeding dan 20 jaar geleden, dus ook veel minder foliumzuur!
Even een paar voorbeelden:
In 1985 zat er 47milligram foliumzuur in 100gr Broccoli
In 2002 was dat nog maar 18 milligram, dat is een afname van 62%!
In 1985 zat er 23 milligram foliumzuur in 100gr banaan.
in 2002 was dat nog5 milligram, dat is een afname van 79%!
In 1985 zat er 60milligram vitamine C in aardbeien.
In 2002 was dat nog 8milligram, dat is een afname van 87%
Zo is het met vrijwel al onze voeding, oorzaken: uitgeputte grond, luchtvervuiling, te snelle groei, langdurige opslag, transport.
Denk een even aan onze koeien: vroeger was een koe na 6 jaar 'klaar' voor de slacht, nu is dat na 16maanden. Komt dit ten goede van de kwaliteit van het vlees....?
In ieder geval is het zeker dat het onmogelijk is om genoeg vitamine en mineralen binnen te krijgen, dat is ook de reden dat World Health Organisation zegt dat aanvulling van vitamine en mineralen noodzakelijk is.
Met foliumzuur is het helemaal erg slecht gesteld en een tekort kan zorgen voor afwijkingen bij een ongeboren kind. Maar foliumzuur kom je dus altijd te kort niet alleen als je zwanger bent. De foliumzuur tabletten zijn 200% van de aanbevolen hoeveelheid. Het kan voor een aantal maanden opgeslagen worden in je lichaam. Door nu 200% van de aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen heb je een soort van inhaalslag van een tekort van jaren.
Nou het is wel een lang verhaal geworden! 😃