Hier weer even een echo berichtje...maar het gaat niet goed.
Maandag een groei-echo gehad en daarop was te zien dat er toch een groot verschil in groei van Ukkie & Pukkie zat.
Vandaag controle bij de gynaecoloog en die maakte zich ook zorgen.
Ze vertelde dat het eigenlijk niet de vraag zou zijn of ik opgenomen zou worden in het ziekenhuis om Ukkie & Pukkie extra in de gaten te gaan houden....maar meer wanneer dat nodig zou zijn.
Een flinke tegenvaller dus...maar ach...daar komen we wel overheen.
Vervolgens ging ze met de echo kijken en leek het erop dat Ukkie ook minder vruchtwater had...een teken van het TTS syndroom (zie link
http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805221031372715 )...en dat ze op de afdeling verloskunde een bedje voor me ging regelen....shit.
Toen zag ze dat ik pas 23+4 wkn zwanger was en vertelde ze dat het eigenlijk weinig zin had om me nu al op te nemen omdat ze nog niet elke dag een ctg kunnen doen (daar kunnen ze nog te weinig vanaf lezen).
Ze ging overleggen met een andere gynaecoloog of ze eerst nog een uitgebreide echo gingen maken (liefste vandaag en anders morgen) of dat ze naar het LUMC gingen bellen om daar een afspraak voor me te regelen.
I.o.m. de andere gynaecoloog heeft ze gekozen om eerst nog een uitgebreide echo te maken en een uurtje later konden we daar al terecht.
Op deze echo was gelukkig te zien dat Ukkie toch nog voldoende vruchtwater had....nog geen TTS dus...pfft.
Wel groeit Ukkie niet goed genoeg en dat baart toch wel zorgen.
De doorbloeding van de navelstreng bij Ukkie is ook krap aan....nog net goed zeg maar...maar moet niet slechter worden.
Dus toch reden voor zorgen.
Ik krijg nu dinsdag weer een uitgebreide echo....ze gaan ons dus nog weer extra controloren.
Waarschijnlijk is de verdeling van de placenta niet goed waardoor Pukkie meer voeding krijgt dan Ukkie.
Ukkie loopt daarom de kans om op den duur in te gaan kachelen....
De vraag is nu alleen wanneer het zover is.
De arts legde heel reëel de kansen uit.
Wanneer Ukkie binnen nu en zeg maar 3,5 week in gaat kachelen zijn de kansen slecht...ze kunnen ons dan voor de keuze zetten om voor Pukkie te kiezen en Ukkie te laten overlijden door z'n navelstreng dicht te branden.
Als Ukkie namelijk uitzichzelf overlijdt bestaat er een grote kans dat Pukkie hier ook onder gaat lijden en er ook aan onderdoor gaat.
Wanneer Ukkie het nog even vol blijft houden tot de termijn dat ze allebei levensvatbaar zijn zal er gekozen worden voor een spoed-keizersnede en worden ze dus te vroeg geboren.
Ik kan nu eigenlijk alleen maar wachten....heel veel bidden en duimen dat Ukkie & Pukkie nog een poosje in m'n buik blijven zitten.