Eef82 schreef:Henriette, weet wat je vraagt 😉 . Hier komt m'n verhaal:
Gister ben ik voor de eerste echo geweest.
In de loop van de week begon ik m’n eierstokken weer flink te voelen, maar op zich niet veel meer dan anders (in ieder geval niet erger dan met de Clomid, toen ik 7 eitjes had en wat nu een mooi resultaat zou zijn geweest). Donderdagavond zijn we naar een cabaretvoorstelling geweest en we hebben weer eens heerlijk een avond flink gelachen! Maar… in de loop van de avond voelde ik een paar flinke steken en daarna… alle spanning en pijn in m’n eierstokken verdwenen! Onee! Ik zal toch niet met het harde lachen m’n eitjes hebben laten springen?? (ja, je gaat rare dingen denken)…
Volgende ochtend…. Nog steeds geen enkel gevoel meer. Ik prikken in m’n buik, m’n buikspieren aanspannen, NIETS. Terwijl anders de pijnscheuten naar m’n benen trekken als m’n eierstokken gespannen zijn!
Ik mega sjaggie naar het ziekenhuis voor de echo. Verdomme een uur zitten wachten voor ik aan de beurt was. En voor wat? De zoveelste teleurstelling??
Gelukkig had ik geen gelijk: m’n eitjes waren nog niet gesprongen!! Dat zou betekenen dat de ICSI door kan gaan!
Maar toen kwam het tellen. Rechts: zeker 10 eitjes. Links: tussen de 15 en 20 eitjes. De gyn kon het allemaal niet zo goed tellen omdat het er zoveel waren, dus op een gegeven moment is ze er maar mee opgehouden.
De gyn wilde weten hoeveel Gonal-f ik heb gespoten. 112,5 eenheden, zei ik. O, zegt ze, dat is niet eens zo veel. Maar kennelijk reageer je er enorm op!
Ja HALLO: tijdens het intake gesprek voor de ICSI-behandeling hebben we nog GEVRAAGD om alsjeblieft niet teveel hormonen voor te schrijven, omdat ik het idee heb er erg op te reageren en de Clomid al voor 7 eitjes had gezorgd! Maar 112,5 EH is niet zoveel, dus dat moest goedkomen.
Nou, de gyn wilde toch maar even overleggen met de andere gyn, bij wie we onze intake hebben gehad (dat is trouwens de gyn die in Nederland voor de eerste IVF-baby heeft gezorgd, dus ik heb wel vertrouwen in hem). Want mijn grootste eitjes waren 18 mm, dus vandaag ongeveer 20 mm, en aangezien ik pas 7 dagen aan het prikken was, was die stimulatie wel erg snel gegaan. En een te korte stimulatieperiode is ook niet goed voor de kwaliteit van je eitjes.
Maar goed: Na overleg zijn ze overeengekomen dat de behandeling door kan gaan! Gisteravond heb ik de laatste injectie gezet (wel een lagere dosering gelukkig) en vanavond moet ik voor de laatste keer de neusspray gebruiken die de eisprong tegengaat. Wat later vanavond moet ik de Pregnylprik zetten en dan ben ik maandagochtend aan de beurt voor de punctie!
Dan wordt het echt spannend: manlief moet na de punctie de eitjes naar het universitair ziekenhuis in de buurt brengen en zelf z’n zaad afleveren. Dan gaat alles naar het lab en dan horen we volgens mij dinsdag of er embryo’s zijn ontstaan en zo ja, hoeveel. En dan de dag daarna voor de terugplaatsing (denk ik, daar hebben we het nog niet echt over gehad).
Wel moet ik mezelf goed in de gaten houden, omdat er met zoveel eitjes een groot risico op overstimulatie bestaat. Dit wil zeggen dat je lichaam, die verder gaat met hormoonstimulatie om de volgende stap te realiseren, teveel hormonen kan gaan aanmaken. Dit kan leiden tot het vasthouden van vocht in de buik. Wanneer je binnen korte tijd twee kilo aankomt, wijst dit op overstimulatie en moet ik contact opnemen met de arts. In het ergste geval moet ik opgenomen worden, zodat ze het vocht kunnen verwijderen en extra eiwitten moeten toedienen om ervoor te zorgen dat elders in je lichaam wel genoeg vocht opgenomen blijft worden (of zoiets…).
Verder werd ik gesommeerd om het rustig aan te doen, met ‘die overspannen eierstokken’. Nou dat komt goed uit, want na alle drukte & stress van de afgelopen weken had ik me al voorgenomen om het hele weekend alleen maar met een boek op de bank te gaan zitten!
Omdat ik maandag de punctie heb, en daarna even een paar uurtjes in het ziekenhuis op de dagbehandeling wordt opgenomen, was ik vrijdag na de echo maar weer naar m’n werk geraced om nog ff gauw wat werk te verzetten én om toch maar aan m’n leidinggevende te vertellen waarom ik er maandag, en mogelijk een paar dagen erna, er niet ben. Héb je het voornemen om het te gaan vertellen, is ze er niet!! Nu moet ik maandag dus maar bellen en me ziekmelden. Daarna wil ik het haar maar even persoonlijk vertellen….
hoi hoi, hihi...wat een verhaal! maar inderdaad, ik vroeg er zelf om!
wat fijn dat je maandag toch een punctie hebt! ik kan het me helemaal voorstellen...die spanning, en dan zoveel eitjes! gelukkig maar dat het toch allemaal doorgaat! 😊
nu maar hopen dat de terugplaatsing meteen raak is! ik zal voor je duimen! komt vast goed!
wel een gedoe zeg, dat je man zo heen en weer moet "vliegen". wij konden hetzelfde doen, hadden keuze uit twee ziekenhuizen in de buurt. maar dat heen en weer gevlieg zagen wij niet echt zitten. mijn mannetje heeft het niet zo op ziekenhuizen, angst door operaties van vroeger. dus ik ben al supertrots op hem dat hij met mij naar het ziekenhuis is geweest voor al die onderzoeken! maar goed...als dat het enige is, dan is dat ook wel te doen!
ik ben er ook een beetje bang voor dat ik misschien straks teveel van dat spul voorgeschreven krijg. met mij is er "niets" aan de hand...ben helemaal gezond daar beneden zeg maar 😉 maar misschien maakt dat niets uit als je moet spuiten...ik zal het wel te horen krijgen bij de intake.
meid...heel veel succes samen!!!! sterkte maandag bij de punctie!!!!
liefs henriette