Hoi,
Hier nog een mama die bv geeft!
Mijn dochter is nu inmiddels 13 mnd en drinkt nog steeds 4-5 keer per dag bij mij. Dat moet ook wel om mijn productie op peil te houden, want ze is nogal ongeduldig en drinkt mijn borst dus nooit helemaal leeg.
Ook hier een moeilijke start gehad, niet aan de borst willen drinken omdat de toeschietreflex te lang op zich liet wachten, dus ben ik maar gaan kolven. Na 2,5 week kwam ik zelf op het idee om haar tijdens het kolven aan te leggen en ja hoor, dat was de oplossing! Waarom heeft niemand me dat eerder verteld. De kraamverzorgster, de lactatiekundige, de verpleging in het zh, niemand is op dat idee gekomen, dat is toch wel erg hè?!
Sindsdien drinkt ze bij mij aan de borst, gelukkig! Ik was dat kolven inmiddels zó zat, maar wilde het niet opgeven. Naar mijn idee is bv het beste voor mijn kind en het kolven ging goed, dus waarom zou ik ermee stoppen. Dat kon ik niet maken, vond ik. Erg hè?!
Daarna te weinig geoefend met de fles, dus heb haar de eerste 6 mnd altijd live gevoed! Met 6 mnd gelijk begonnen met het oefenen met de tuitbeker, zodat ik ook weer eens van huis weg kon. Met 8 mnd snapte ze de tuitbeker al perfect en ook een keer fv erin was geen probleem. Met 6 mnd ook begonnen met Rapley en met 9 mnd hebben we het bestek (lees: het lepeltje) geintroduceerd. Dat gaat prima, kleine holle bolle gijs dat ze is!
Ook hier is ons meisje nog nooit ziek geweest tot een paar weken terug. Maar na 2 moeilijke dagen van alleen maar jengelen en huilen ging het alweer beter. Helaas heeft ze wel eczeem, maar hopelijk groeit ze daar overheen. Weet ook niet waar dat vandaan komt, wij hebben het geen van beide nl.
Ik denk wel dat bv de gezondheid ten goede komt hoor. Ken genoeg kindjes in mijn omgeving die vanaf dag 1 fv krijgen en die al meerdere keren een kuurtje nodig hebben gehad omdat ze ziek waren. Ik ken nog iemand in mijn omgeving die ook bv geeft en die kindjes zijn ook bijna nooit ziek geweest. En als ze al ziek waren was het ook heel snel weer over, zonder medicijnen o.i.d. van de dokter. Ik geloof wel in de 'extra weerstand' die je kindje van bv krijgt. Vooral omdat ik het nu met eigen ogen zie en kan vergelijken in mijn omgeving!
Bv is idd erg verslavend, dat ben ik met jullie eens!! Af en toe denk ik wel eens: ik wil ook een keer uitslapen, maar als ik dan haar koppie zie als ze aan het drinken is....dan smelt ik helemaal. Zo lief!! En ook haar eczeem is een reden dat ik voorlopig nog wel even doorga.
Ik voed ook in het openbaar, maar dat werkt niet echt met mijn dochter. Die wil alles zien en vergeet dan dat ze aan het drinken is. Dan is het de hele tijd los, vast, los, vast, los, enz. niet echt lekker voor mijn tepels dus! Dus bij voorkeur voed ik haar liggend, op een rustig plek. Thuis meestal op ons grote bed, lekker makkelijk want daar heeft ze geen afleiding. Ze hoort en ziet nl alles!! Af en toe best vermoeiend hoor 😉
Lekken heb ik gelukkig nooit last van gehad, heb nog nooit een zoogcompres nodig gehad!
Ik neem aan dat jullie allemaal al
http://www.borstvoeding.com kennen?! Voor degene die de site niet kent, daar staat een hoop goede info, vind ik. Daar kun je ook een groeicurve voor je kind maken, die is speciaal voor kindjes die bv krijgen. De groeicurve op het cb is nl gebaseerd op fv en loopt dus anders. Ook over de rapley-methode is een hoop info te vinden op die site.
Veel plezier nog met de bv allemaal!