Mirena0110 schreef:roosje schreef:Zit ik net nog even op dat andere topic te lezen....en wat denk je.....hebben ze het over bv!!
Nou, toen brak mijn klomp hoor!! Eerst mag er over bv niks gezegd worden, terwijl we alleen maar wilden helpen en niks wilden promoten of afkraken ofzo. Nu houden wij onze mond daar en gaan ze zelf over bv beginnen. Ben ik nou gek... :roll: :?
Mag ik hier dan even een foutje rechtzetten, als je het nodig vinden om lekker te roddelen over 'dat andere topic'?
Het is nooit het probleem geweest dat in het andere topic niets over borstvoeding gezegd mocht worden. Dat zou ook een beetje raar zijn, als ik ook vraag naar de ervaringen van vrouwen die een korte tijd borstvoeding hebben gegeven. Het is géén anti-borstvoedingstopic, het is een topic waar keuzes, overwegingen en ervaringen besproken kunnen worden zónder 'borstvoeding is de weg, de waarheid en het leven' ondertoon.
Het is puur de manier waarop je dwars over de ervaringen en overwegingen heen walste die mij deed vragen om dat topic alsjebieft een veilige plaats te laten waar het bespreekbaar is als vrouwen overwegen kort of geen borstvoeding te geven, of daar ervaring mee hebben.
Dit is het enige dat ik in dit topic zal schrijven. Ik ga jullie niet vertellen dat jullie van alles mis hebben en gecorrigeerd moeten worden. Ik ga niet zeggen dat jullie iets niet goed doen. Ik ga niet suggereren dat jullie ervaringen niet representatief zijn. Ik ga niet roepen dat jullie onwaarheden schrijven waardoor andere vrouwen een verkeerde keuze maken. Dat zou namelijk net zo onterecht zijn als het in dat andere topic was.
Als je borstvoeding wilt geven: toppie, vooral doen als je daar gelukkig mee bent. Serieus, ik vind het hartstikke goed van jullie. En het is super dat jullie hier uitgebreid ervaringen kunnen uitwisselen. Zo'n plek moet er zijn. Mijn enige vraag: gun anderen ook zo'n plek, ook al maken of overwegen ze een andere keuze dan je zelf gemaakt hebt. Hier kunnen we namelijk duidelijk niet terecht, als ik lees wat voor oordelen er over het scherm vliegen over vrouwen die 'niet enthousiast genoeg' zouden zijn over borstvoeding of 'te gemakkelijk' doen met kunstvoeding.
Geen druk om borstvoeding te geven? Lees jullie eigen topic nog eens terug, en vertel me hoe we niet op het idee zouden kunnen komen dat borstvoeding moet, als we alleen al jullie verhalen lezen.
Eh, we gaan weer helemaal langs elkaar heen geloof ik 😉 Ik zet het juist expres hier weg, zodat jullie topic schoon blijft en daar de discussie niet opnieuw oplaait! En ik zie het niet als roddelen, want dan had ik het niet op een openbaar forum gezet, maar bijv. een pb gestuurd naar de andere bv-mama's. Maar zo steek ik niet in elkaar, zoals je ziet, ik schrijf het gewoon op, met idd 'het risico' dat iemand het leest die het er niet mee eens is. Prima toch, daar is een forum toch ook voor, ieder z'n mening!
Zoals al eerder (door mij) gezegd heb ik nooit de intentie gehad met mijn (eerste) stukje in jullie topic om daar over mensen of meningen heen te walsen. Ik heb niemand (bewust) veroordeeld of afgekraakt of de bv gepromoot! Blijkbaar is mijn boodschap verkeerd geïnterpreteerd door mensen op jullie topic, vandaar dat ik er ook niks meer gezegd heb sindsdien. (behalve dan mijn ervaring over vk/kraam/ziekenhuis, maar dat had niks met de voor- of nadelen van bv te maken)
Quote: Hier kunnen we namelijk duidelijk niet terecht, als ik lees wat voor oordelen er over het scherm vliegen over vrouwen die 'niet enthousiast genoeg' zouden zijn over borstvoeding of 'te gemakkelijk' doen met kunstvoeding.Dat vinden wij misschien voor véél vrouwen gelden, maar niet voor alle! (ik niet tenminste) Mensen die vanwege medische redenen (medicijnen, operatie etc) voor fv kiezen, heb ik alle begrip voor! Dan vind ik fv ook een prima alternatief! Ik heb ook altijd gedacht dat fv voor die mensen juist 'uitgevonden' is, maar dat de fabrikanten nu dollartekentjes in hun ogen hebben en dus zoveel mogelijk mensen aan de fv willen hebben. Vandaar de vele reclame voor fv overal. Terwijl er voor bv nergens reclame gemaakt word, behalve door de enthousiaste bv-mama's.
Ik kan alleen niet snappen dat mensen bv überhaupt niet eens willen proberen. Dat er bij voorbaat al gezegd word dat het niks is, dat stoort mij. (ik zeg niet dat jij dit allemaal gezegd hebt hè, ik ken jouw verhaal verder niet)
Ik ben nl opgevoed met de stelregel dat je eerst iets geprobeerd moet hebben voordat je erover kunt oordelen! En dat geldt voor alles, ook met eten wat je niet lekker vind bijv. Eerst proeven en dan pas oordelen of het wel/niet lekker is.
Daarom vind ik veel vrouwen te makkelijk/te snel voor fv kiezen ja, dat geef ik eerlijk toe. Af en toe krijg ik zelfs wel eens het idee dat vrouwen bij wie de bv vanaf dag 1 van een leien dakje gaat, sneller opgeven als het een keer tegenzit dan vrouwen die het in het begin niet zo makkelijk hebben gehad. Maar dat is iets wat ik zo 'voel', en het is dus geen feit.
Quote: Geen druk om borstvoeding te geven? Lees jullie eigen topic nog eens terug, en vertel me hoe we niet op het idee zouden kunnen komen dat borstvoeding moet, als we alleen al jullie verhalen lezen.Dit zijn onze ervaringen en meningen, wij zijn idd misschien een beetje veel fanatiek! 😉
Maar het ging hier, volgens mij, om de druk van buitenaf. Dus vk, kraamzorg, zh-personeel, familie en vrienden. Als we het over die druk hebben, daar heb ik dus nooit druk ervaren. Ligt misschien ook heel erg aan je omgeving en de vk en kraambureaus. Hier geen promotiemateriaal gezien, voor zowel fv als bv.
Ik als bv-mama ervaar nl wel een ander soort 'druk', het feit dat mijn dochter nu 14 mnd is en nog steeds bv krijgt word door veel andere mensen ook niet begrepen. Met de vraag 'wannneer ga je nu eens stoppen?' erachteraan. Dus wat je ook doet, er zijn altijd mensen die er anders over denken. Dat zal ook altijd wel zo blijven, denk ik.
Hopelijk heb ik mijn kant van het verhaal een beetje kunnen verduidelijken voor je! Het is niet allemaal negatief bedoeld wat we hier schrijven, al komt het zo misschien soms wel over. wij zijn alleen geen grote fan van fv, maar dat had je al wel door inmiddels 😉
Liefs Roos