Wat dat eten betreft, bij de eerste zwangerschap lette ik er ook heel erg op. Nu nog steeds, maar ben er inmiddels achter dat er ook erg veel fabeltjes op internet staan!
Elke dag 1 broodje leverworst oid is juist goed, omdat veel zwangere vrouwen door de waarschuwingen voor vit. A juist te weinig eten... terwijl het ook belangrijk is voor de groei van de foetus en alleen bij gevoelige vrouwen en een veel te hoge dosis kan leiden tot een mk. Voorzichtig is prima, maar helemaal niet meer eten hoeft dus niet (als ik dat de vorige keer had geweten had ik heerlijk genoten van leverworst, dat doe ik nu dus wel :))
Ook die salami, dat gaat over echte salami die je in Italie koopt, of hier misschien bij een speciale slager. De echte salami is nml. gemaakt van rauw vlees. Maar die vindt je hier niet in de supermarkt als broodbeleg 😉
En van kaneel moet je zoveel teveel eten, als je gewoon ontbijtkoek eet, een kaneelthee drinkt of wentelteefje eet is er niets aan de hand. En ook de Brie in Nederland kan je gewoon eten, al controleer ik die altijd wel voor de zekerheid dat er geen rauwe melk in zit.
Eigenlijk is het enige wat ik nu niet eet: rood vlees (en dat vindt ik ook erg lekker!), vacuumverpakte vis (wel uit blik, want dat is verhit en heerlijke verse zalm, jammie!!), softijs (omdat je niet weet of een apparaat goed schoongemaakt wordt en dan kan zo'n slechte bacterie in de buisjes blijven zitten, het ijs zelf is op zich geen probleem... maar ik mag toch niets met koemelk, dat scheelt weer :)). En geen rauw vlees als Filet American en pesto, maar dat mocht ik toch al niet vanwege de koemelk, dus ook dat eet ik al een jaar niet (snifsnif). Verder eet ik eigenlijk alles hetzelfde, alleen rauwe groente was ik extra goed en ik eet meer fruit. Frisdrank dronk ik toch al weinig en idd niet light, dat vind ik niet zo lekker en het idee van die aspartaam erin bevalt mij niet zo. Dan maar suiker erin en met mate gebruiken ;).
Maar als je een betrouwbaar lijstje wil van wat je als zwangere nu wel en niet mag eten, dan kan je die hier vinden:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspxDie link vond ik op een ander forum, als ik dat de vorige zwangerschap had geweten was ik wel wat soepeler voor mijzelf geweest. Koffie drink ik trouwens max. 2 koppen per dag en dan 1 a 2 koppen thee. Kan prima volgens mij, en zonder koffie overleef ik het gewoon niet :S. Dus da's wel een beetje mijn verslaving.
Maar goed, ik begrijp ook heel goed als je lekker blijft bij hoe je nu eet... ik werd echt gek van mijn ouders die constant zaten te zeuren dat ik veel te streng was voor mijzelf en je mag best genieten. Je moet niet jezelf helemaal opzij schuiven voor zo'n kleintje, want dan ga je later... blablabla. En je moeder dronk soms een half glas wijn, kan best... Werd daar aldoor zo pissig om! Ik beslis toch zelf hoe ik voor mijn kleintje in mijn buik zorg, dat zij andere keuzes maakten... dan zijn er nog wel meer dingen die ik echt heel anders ga doen dan hen! Maar goed, ze hadden wel gelijk dat je bij een tweede al wat anders kijkt, maar dat is vooral omdat ik nu tenminste een betrouwbaar lijstje gevonden heb. Als daarop staat dat iets niet mag doe ik dat ook echt niet! Dus ik wil maar zeggen, doe hier weer lekker mee wat je zelf wil, ik vond het zelf alleen wel relaxed om te merken dat ik wel ietsje liever voor mijzelf mocht zijn... naast het strenge dieet wat ik al volg is het dan wel een verademing dat ik niet al teveel andere dingen hoef op te zeggen.
Nou, mijn zoon wil ff drinken, dus ik ga maar weer ff! Fijn weekeinde allemaal
-x-