@Bibi: jep, klonk inderdaad als galbulten. Het is nu veel minder, maar nog wel steeds aanwezig. Vandaag gaan we in ieder geval de omo-kleding maar even wassen, want volgens vriendlief wast -ie al meer dan een week met Dash (die heb ik al eerder gehad, toen ik nog in Delft woonde en geen reactie toen) en is hij net begonnen met de omo. Dus vermoedelijk ligt daar de oorzaak van het probleem. Ik was gisteren wel ontzettend verbaasd door het tempo waarmee de plekken op kwamen zetten. Verschillend in grootte, voornamelijk in groepjes bij elkaar en erg veel jeuk. Vannacht ook niet super geslapen, maar gelukkig ook niet heel slecht.
Waar de allergie bij mij vandaan komt, tja, geen idee. Mijn ouders hadden allebei nooit last van allergieën, mijn broer ook niet. De rest van de familie ook niet eigenlijk. Inmiddels heeft mijn moeder een hele waslijst aan allergieën, al lijkt het bij haar te komen door alle medicatie die ze moet nemen voor haar ziekte. In 2004 hebben ze COPD geconstateerd en sindsdien slikt ze per dag zo'n halve apotheek. Nu heeft ze hooikoorts gekregen, ze is lactose intolerant (heb ik gelukkig niet, maar had zij ook nooit), kan ze niet goed tegen allerhande produchten en wasmiddelen. Tja, die medicijnen zijn ook rotzooi, dus kan me voorstellen dat ze daardoor steeds meer allergische reacties gaat ontwikkelen.
Ikzelf heb al huisstofmijt allergie sinds de middelbare school. Hoeveel uren ik wel niet heb doorgebracht op het toilet van de school, in plaats van in het leslokaal, pffff. Toen hadden ze nog vloerbedekking in sommige lokalen en daar kan ik dus echt niet tegen. Eczeem kwam iets later, maar heb ik ook al heel lang. Altijd op mijn armen gehad, tot een jaar of 2 geleden, toen het verplaatste naar mijn nek. Altijd dezelfde droge, rode plekken, die wel jeuken, maar redelijk onder controle te houden zijn. Vroeger een keer een heftige allergische reactie op een voedingsmiddel gehad, maar we hebben nooit kunnen ontdekken waarop. Mijn halve gezicht was opgezwollen, tot ik onherkenbaar was, zeg maar.
Verder heb ik nooit gereageerd op voedingsmiddelen. Mijn maag is gelukkig erg sterk. Ik reageer dus wel op huisstofmijt (en in een slechte periode op alle stof die je kunt vinden), op wasmiddelen, smeerseltjes koop ik expres voor de gevoelige huid en ik reageer heel heftig op warmtezalf zoals tijgerbalsem. Toen mijn moeder vorig jaar in het ziekenhuis lag had ze een erg stijve hals en schouders. Dus met midalgan warmtezalf haar nek en schouders ingesmeerd (ik wist al dat ik er niet tegenkan, behalve op mijn handpalmen) en toen meteen mijn handen gewassen. Daarna met mijn armen over elkaar staan luisteren en toen ik weg ging stonden 'mijn handen' op mijn bovenarmen. Gelukkig niet zo dik als wanneer ik geen handen was... Erg gevoelig huid dus, zeg maar.
Ik hoop echt dat ukje dat niet krijgt. Het is niet zo dat het me belemmert, of iets dergelijks, maar eczeemplekken vallen wel heel erg op en zijn voor andere mensen toch vaak een vies iets. Daarnaast is mijn huisstofmijt iets wat me best veel tranen heeft bezorgd als puber, want je staat niet graag het hele lesuur op het toilet, zodat je niet de hele klas stoort met je gehoest. Gelukkig zal ik er zelf alerter op zijn, dan mijn ouders, die beide geen allergieën hadden, dus dat scheelt misschien wat tijd, maar toch. Vriendlief heeft, op een gevoelig spijsverteringsstelsel, geen allergieën.