Ha allen, weer ff aan het bijlezen, ben hier niet zo vaak geweest. Ben op het moment erg moe, combi werk/gezin vind ik pittig en zit ook nog in een psychotherapie groep om minder controlefreak te leren zijn ;). Best pittig, alles bij elkaar. En Jesse ook nog de waterpokken, gelukkig is hij daar al bijna weer overheen. Maar wat een naar gezicht, al die blaasjes, en die jeuk! Zo zielig. Maar goed.. Elise gelukkig nog niets, maar kan ook nog 3 weken duren en dat zij ze dan alsnog krijgt... We wachten af!
Lisi, ik zag iets over brood. Hier ook een kindje met koemelk, ei, soja (en nog veel meer) allergie. Ik heb nu wel 2 keer broodkorst gegeven, maar met waterdunne diarree tot gevolg, dus ik heb nu aan de dietist gevraagd of dat wennen is of maar weer even wachten. Paprika gaat wel goed gelukkig, en vandaag voor het eerst banaan. Allemaal volgens stukjes-eten methode, en dat gaat erg goed. Ok. wel veel smeren, maar dat ben ik al van Jesse gewend :).
Maar goed, dat brood... hierbij wat tips: allinson is altijd goed, daar zit nml. geen koemelk ei en soja in. Grof volkoren van de AH ook, maar daar zitten weer veel pitjes in dus dat mag ze nog niet (wel goed voor later om te weten). Het brood 'Goudeerlijk' van de Jumbo heeft hele duidelijke specificaties, veel van die soorten mag je eten. Dat is natuurlijk brood dus in ieder geval zonder broodverbetermiddel (want dat zetten ze helaas op heel veel soorten brood er niet eens op terwijl het er wel inzit!). Als er sojabloem gebruikt wordt, staat het er op, als er melk gebruikt wordt ook. Ei zit nooit in gewoon brood, wel in sommige krentenbroden/bolletjes.
Oerbrood zit idd geen broodverbetermiddel maar ook dan moet je checken of er volledige specificatie op de verpakking staat omdat er sojabloem in kan zitten. En de echte bakker kan je altijd vragen, die hebben lijsten liggen wat er in hun broden zitten en veel bakkers (helaas niet allemaal) hebben brood zonder melk en soja. Het is even zoeken, maar ik heb geleerd vooral te vragen en ze alles op te laten noemen. Vragen naar 'zit dit of dat er in?' bleek te vaak verkeerd te gaan. Ik bel ook regelmatig naar de klantenservice van producenten om te checken wat er in de plantaardige olie zit (kan nml ook soja of pinda zijn) of dat er in natuurlijke aroma geen melk zit. Ze hebben altijd alles zo bij de hand, dus kan makkelijk!
Trouwens, babykoekjes hoef je niet te proberen, mocht je die ooit willen gaan geven. Die zitten bomvol melk en vaak ook soja als aroma. Babyrijstwafeltjes zijn dan een goed (en gezonder) alternatief.
Pittig soms he, zo'n dieet? Maar als je eenmaal maar weet wat je nu wel en niet kan geven en waar je dat kan kopen valt het eigenlijk ook wel weer mee.
Zo en nu nog even verder lezen, was nog lang niet bij 😉