Zo, weer terug van de verloskundige en ik ben weer helemaal gerust gesteld 😊 Aangezien vorige keer de baarmoeder niet gegroeid leek (met 22 weken 21 centimeter en toen met 25 weken ook weer 21 centimeter) en bij de pretecho (4 dagen voor de 25 weken check) beeb wel goed gegroeid was en zelfs wat voor leek te lopen qua groei (een ietsje) maakte ik me zorgen om mijn baarmoeder... Maar niets is minder waar. Waarschijnlijk heeft de verloskundige die ik toen had (een onbekende) het schaambot (dat heel laag ligt) niet goed te pakken gehad (nu in ieder geval wel, au!) en omdat ook beeb nog dwars lag, veranderde de baarmoeder iets van vorm (t is tenslotte een flexibele zak) en leek hij kleiner dan hij was.
Want vandaag, bij een duur van 28+2, mat mijn baarmoeder 29 centimeter. Goed gegroeid dus. Hartje had vk direct (ze had eerst gevoeld hoe hij lag) en hij lag ook weer netjes. Beentjes rechts deze keer, billen en rug links en hoofdje onderin. Grappig, want hij is momenteel weer druk aan het draaien, hahaha 😊
Bloeddruk was ook weer prima 140/66, hb gehalte was 7,7 dus ook netjes. En gewicht was, uhm, prive... Slik... Ben de afgelopen 3 weken 3 kilo aangekomen. Allemachtig, das een kilo per week. Niet dat ik ervan schrok, ik dacht al wel zoiets. Merk het niet aan mijn kleren, broeken zitten niet strakker bij mijn benen en ook truitjes zitten niet strakker op andere plekken dan de buik, maar merkte het wel aan de banden van de zwangerschapsbroeken. Sommige beginnen om mijn buik wel wat strak te zitten... En vocht hou ik ook nog steeds vast. Fijn, ahum 😉 De teller staat nu dus op 8,3 kilo aangekomen.
12 juli heb ik nu de groeiecho (iets wat ze standaard willen invoeren, geloof ik en mijn vk bureau doet dat nu dus standaard) en 13 juli weer de reguliere check.
Pffff, wat ben ik blij dat alles goed gaat. Knappe knul is het al! *fliefd*
@daffie: Dat apparaatje is inderdaad de geboorte TENS... Klopt ja. Klinkt trouwens ook als een eng apparaat.
@Roos: dat klinkt als een goede manier van omgaan met je bevalling. Ik wil graag zo lang mogelijk thuis blijven en proberen te ontspannen... Inderdaad, bad of warme douche... Net hoe het voelt. Filmpje kijken als het nog niet zo heftig is (thuis natuurlijk he), of wat slapen... En verder goed naar mijn lichaam luisteren. En dan als het moment daar is, wil ik ook graag verticaal bevallen. Niet horizontaal en zeker niet plat op de rug op bed. Als ik al moet liggen, dan liever op mijn zij, zodat mijn buik me niet tegen werkt 😉 Maar goed, of het zo loopt is afwachten. Ik hoop wel een geboorteplan te kunnen overleggen met mijn vk-en.
@Aphrodite: balen dat je zo moe bent. Ik vond dat aan het begin van de zwangerschap zo erg. Nu dacht ik ook even dat het terug kwam, maar toch niet. Van het weekend zat ik er helemaal doorheen (slecht slapen) en dacht ik, hoe kom ik de week door, maar het valt me nog mee. Ben wel wat moe-ig, maar slaap behoorlijk redelijk, dus trek het wel.
Hier vooral bandenpijn. En dat lijkt dan nog ontzettend afhankelijk van hoe beeb ligt. Ligt hij rechts (meestal) dan heb ik links pijn, en na een dag werken is het zelfs zo dat ik strompelend rond waggel, omdat aan die kant het been niet goed naar voren wil/kan, want dat is pijnlijk. Ligt hij links (bijna nooit) dan heb ik rechts pijn en verder is het hetzelfde verhaal. Wel lastig, maar gelukkig te overzien. Ik schakel een standje lager. En momenteel ben ik me bewust van het feit dat ik zo min mogelijk moet tillen, al is dat op het werk gewoon bijna niet te doen.
Zo, nu ga ik even tv kijken, fruitje eten en dan nog wat in het huishouden doen. Vanmiddag weer cursus BHV, dit keer het ehbo gedeelte. Woepie, reanimeren, heimlichen, stabiele zijliggingen... Als ik weer flink bandenpijn heb dan wordt het voor mij toch vooral een theoretische dag, dat mag duidelijk zijn...